Leerbijeenkomst 'Kind in de context'
De Hervormingsagenda Jeugd geeft een duidelijke opdracht: zie het kind in de gehele context. Maar hoe geef je daar écht invulling aan? Wat vraagt dit van gemeenten, van samenwerking tussen domeinen en van de manier waarop we als professionals handelen? Tijdens deze studiedag over een contextgerichte aanpak binnen de jeugdzorg staan deze en andere vragen centraal.
De NVRG organiseert een studie-/netwerkdag voor gemeenten en professionals over een contextgerichte aanpak binnen de jeugdzorg. Deze dag komt voort uit gesprekken die door de NVRG zijn gevoerd met regiogemeenten over de Hervormingsagenda Jeugd. In dialoog met gemeenten is verkend wat er echt nodig is om het kind in samenhang te zien en hoe je domeinoverstijgend kunt werken tussen GGZ, jeugdzorg, WMO en andere betrokken partijen. Tijdens de studiedag worden deze onderwerpen verder verdiept.
Wat kun je verwachten?
Tijdens deze inspirerende bijeenkomst delen we de belangrijkste inzichten uit de gesprekken die de NVRG met regiogemeenten heeft gevoerd én gaan we in dialoog met gemeenten die al concrete stappen hebben gezet in de jeugdzorg. We leggen de nadruk op wat er in de praktijk wél werkt. Dus geen plannen of rapporten, maar echte voorbeelden van verandering. Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:
- Analyse gesprekken regiogemeenten
Systeemtherapeuten Ellen Brokx en Monique Hof hebben gesprekken gevoerd met gemeenten door het hele land over een contextgerichte aanpak binnen de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd. Tijdens de studiedag presenteren zij hun bevindingen. - In gesprek met gemeenten
Wethouders en vertegenwoordigers van verschillende gemeenten delen hun aanpak. Wat werkte goed? Wat bleek lastig? En wat kunnen we van elkaar leren? - Best practices op het podium
Inspirerende voorbeelden van systeemgericht en integraal werken in de praktijk. Deze projecten laten zien dat samenwerking over domeinen heen écht mogelijk is. - Slotlezing door Maarten Swagerman
Een prikkelende afsluiting over het Rapport van Ark en de resultaten van zijn onderzoek. Wat betekenen deze bevindingen voor de toekomst van de jeugdzorg?