In dit themanummer kunt u bijdragen vinden van veel verschillende auteurs die allemaal ook op grond van eigen ervaringen over deze doelgroep zullen schrijven. Alex Kolman ziet een toename van het aantal genderdysfore cliënten in zijn psychotherapeutische praktijk en schetst de contouren van het werk-gebied. De hulpverlening voor transgenders en transgender kinderen (u ziet, ook wij zijn er nog niet helemaal uit) is geconcentreerd rond de genderpoli in VUmc. Thomas Wormgoor sprak met systeemtherapeut Winkie Sandberg, een van de pioniers die vanaf het begin bij deze poli betrokken is geweest. Joep Roeffen beschrijft hoe we ons bewust dienen te zijn van ons taalgebruik als we met of over transgenders/genderdysforie spreken.

     Hoe is het om een transgender kind te zijn, te hebben of te begeleiden? Berichten uit de praktijk lezen we van Valentijn De Hingh, die als ‘ervarings-deskundige’ betrokken is bij Transvisie-jeugdkampen waar transgender jongeren elkaar kunnen ontmoeten, van Els Schijf, die als moeder van een transgender kind op zoek was naar antwoord op haar vragen, van Lindsey van der Vaart, met een indrukwekkend verhaal over de kinderen van een transgender ouder, en van Gert Bekendam, die als oud-conrector nu begeleider is op scholen waar transgender jongeren hun coming out beleven.

     Anouk Balleur-van Rijn beschrijft een methodiek om kinderen met genderdysforie en ASS (autisme) te begeleiden. Ellen Holt sluit daarop aan met een casus waarbij EMDR ingezet wordt om genderdysfore gevoelens van een meisje met ASS te ontdoen van door het kind opgepikte ouderlijke boodschappen over het gewenste gender. Het blijft natuurlijk de vraag hoe de genderidentiteit van dit kind zich verder zal ontwikkelen. Joep Roeffen vraagt aandacht voor de identiteitsontwikkeling en de (onbewuste) verwachtingen waaraan jonge kinderen al moeten voldoen. Wat betekent dit voor kinderen met genderdysforie en hoe kunnen we hen zo vroeg mogelijk begeleiden?

     Tot slot bespreekt Ramón Lindauer enkele prentenboeken die gebruikt kunnen worden in psychotherapeutische praktijk en die wellicht ook een aanrader zijn voor ouders met heel jonge kinderen.

We hopen dat dit themanummer collega’s in het land meer kennis brengt over deze doelgroep en zal inspireren om meer verspreid over de regio’s jeugdteams te laten ontstaan die deze kinderen en jongeren en hun families goed kunnen behandelen en begeleiden.

Alex Kolman
Thomas Wormgoor
Regine zum Vörde