De crisiszorg in jeugdhulp staat onder druk en er zijn grote regionale verschillen in de triage en beoordeling van een crisissituatie. Om kinderen in alle gemeenten goed te helpen is het van belang dat de definities van acute zorg én werkwijze op elkaar zijn afgestemd. Zowel triage als beoordeling van de situatie dienen op vergelijkbare manier geregeld te zijn.

Proces, organisatie en afspraken

De zorgstandaard Integrale crisisjeugdzorg beschrijft drie processtappen: melding, triage -inclusief triagewijzer, en beoordeling. Ook wordt op grote lijnen de organisatie van de integrale crisisdienst voor jeugd beschreven en er is een overzicht met kernaanbevelingen.

Een gezamenlijke definitie, procesbeschrijving en eenduidig taalgebruik ondersteunen de samenwerking. Dat er op termijn per regio afspraken worden gemaakt in een regioplan, waarover en door wie, is op landelijk niveau afgesproken door middel van deze zorgstandaard. De samenwerkende partijen in de regio’s zijn vervolgens verantwoordelijk voor wát zij exact met elkaar zullen afspreken.

Integrale crisisdienst met duale beoordeling

De crisiszorg voor jeugd is per regio anders georganiseerd, en de jeugd-ggz en jeugd- en opvoedhulp hebben vaak ieder een eigen crisisdienst. De zorgstandaard Integrale crisisjeugdzorg richt zich op organisatorische samenwerkingsafspraken en een integrale crisisdienst. De triagist is eerste aanspreekpunt en er vindt een duale beoordeling plaats door een professional uit de jeugd-ggz én de jeugd- en opvoedhulp.

Afspraken over implementatie na uitkomsten praktijkonderzoek

Deze zorgstandaard beschrijft een werkwijze voor de triage en beoordeling van een crisissituatie bij een jeugdige en gezin. De beschreven werkwijze lijkt duidelijk, maar roept vragen op in de praktijk. Om inzicht te krijgen in de praktische toepassing van deze zorgstandaard doet Akwa GGZ een praktijkonderzoek.  Op basis van de uitkomsten van het praktijkonderzoek kunnen betrokken partijen afspraken gaan over implementatie.

Totstandkoming

De standaard is ontwikkeld door een multidisciplinaire werkgroep met een brede afvaardiging van professionals uit de jeugd-ggz, jeugd- en opvoedhulp en jeugdbescherming, en vertegenwoordigers van het patiënt- en naastenperspectief. De zorgstandaard is in samenwerking met het Nederlands Jeugd Instituut inhoudelijk afgestemd op de module Dreigende uithuisplaatsing in crisissituaties, onderdeel van de richtlijn Uithuisplaatsing en terugplaatsing.

Deze zorgstandaard is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, de Nederlandse ggz, patiëntenvereniging MIND en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie.  

De betrokkenheid van de gemeente is essentieel bij de implementatie van deze zorgstandaard. De VNG is vanaf de start geïnformeerd over de ontwikkelingen en voert op dit moment een uitvoeringstoets uit. Hiermee wordt inzichtelijk gemaakt wat de uitvoeringsconsequenties voor gemeenten zijn. De uitkomsten worden dit najaar verwacht. Deze uitkomsten vormen ook input voor het praktijkonderzoek van Akwa GGZ.