Dit artikel wordt u gratis aangeboden door de VKJP

Outreachend mentaliserend werken met moeilijk te bereiken jongeren.

AMBIT: 2. Van houding naar praktijk

Door: Haiko Jessurun, Dickon Bevington, Peter Fuggle, Gabriël Anthonio

AMBIT (Adolescent Mentalization-Based Integrative Therapy) richt zich op jongeren die moeilijk te bereiken zijn voor de hulpverlening, en gebruikt daarvoor het gedachtegoed van het mentaliserend werken en richt zich niet alleen op het werken met de jongere en zijn gezin, maar bovenal ook op de samenwerking tussen organisaties, binnen het eigen team en hoe in de hectiek het mentaliserend vermogen zo goed mogelijk in stand te houden. Een aantal praktische mentalisatie herstellende of bevorderende technieken, waaronder intervisiemethoden, outcome measurement en een tool om desintegratie in teams zichtbaar te maken worden in dit artikel uitgelegd.

Lees het hele artikel gratis

Deze editie helemaal lezen?

Het Tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie is gratis voor leden, niet-leden kunnen een enkele editie kopen voor € 15,- plus verzendkosten.

Bestel - of -    Log in

Inhoudsopgave

  • Redactioneel

    Pagina:

    Door: Alex Kolman, Regine zum Vörde

    Van de nood een deugd maken. Dat besloten we toen het helaas maar niet lukte om het eerste nummer van deze jaargang te vullen met originele artikelen uit de eerste hand. Het komt helaas regelmatig voor dat veelbelovende artikelen uiteindelijk toch niet geschreven worden – dit is vaak te wijten aan tijdsdruk en andere beslommeringen. Heel jammer, maar ook begrijpelijk in deze hectische tijden van productiedruk en transformatie.

    Lees meer
  • Gratis: Outreachend mentaliserend werken met moeilijk te bereiken jongeren.

    AMBIT: 2. Van houding naar praktijk

    Pagina: 5-20

    Door: Haiko Jessurun, Dickon Bevington, Peter Fuggle, Gabriël Anthonio

    AMBIT (Adolescent Mentalization-Based Integrative Therapy) richt zich op jongeren die moeilijk te bereiken zijn voor de hulpverlening, en gebruikt daarvoor het gedachtegoed van het mentaliserend werken en richt zich niet alleen op het werken met de jongere en zijn gezin, maar bovenal ook op de samenwerking tussen organisaties, binnen het eigen team en hoe in de hectiek het mentaliserend vermogen zo goed mogelijk in stand te houden. Een aantal praktische mentalisatie herstellende of bevorderende technieken, waaronder intervisiemethoden, outcome measurement en een tool om desintegratie in teams zichtbaar te maken worden in dit artikel uitgelegd.

    Lees het hele artikel gratis
  • Focussen bij jeugdigen

    Pagina: 21-31

    Door: Erik Peeters

    Dit artikel is eerder verschenen in Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 53 (2015), 305-314.

    Focussen is een gevestigde methode binnen de cliëntgerichte, experiëntiële psychotherapie die zijn kracht in de psychotherapeutische praktijk nog steeds niet heeft verloren. Het heeft binnen de EFT weer een duidelijke plaats gekregen als een van de basale taken (Greenberg e.a., 2004). Diverse auteurs, waaronder Santen (1999) hebben laten zien hoe de methode aangepast kan worden aan het therapeutisch werken met kinderen en jongeren, maar het aantal auteurs en publicaties over dit onderwerp is altijd beperkt gebleven. Dat geldt zeker ook voor het onderzoek naar de effectiviteit ervan.

    Dit hele artikel lezen?

    Koop deze editie of Log in
  • Identiteit en zelfbeeld bij een adolescent met zelfbeschadigend gedrag.

    Een ontwikkelingsgerichte benadering.

    Pagina: 32-45

    Door: Jella Govaerts

    Dit artikel is eerder verschenen in Tijdschrift Cliëntgerichte Psychotherapie, 53 (2015), 60-72.

    Beschreven wordt het therapieproces van een adolescente die zelf-beschadigend gedrag stelt. Zij dreigt vast te lopen in haar identiteits-ontwikkeling, één van de kerntaken in de adolescentiefase. In het therapeutische proces wordt onder andere gebruik gemaakt van experiëntiële gesprekstherapie, drama- en actietechnieken vanuit een ontwikkelingsgerichte invalshoek en focusingtechnieken. Centraal staat het bevorderen van een positieve identiteitsontwikkeling bij de cliënt om op die manier het zelfbeschadigend gedrag terug te dringen. Het ontwikkelingsgerichte kader is hierbij een bruikbare invalshoek en wordt gebruikt als theoretische achtergrond.

    Dit hele artikel lezen?

    Koop deze editie of Log in
  • Therapie voor preverbaal trauma: Ouder Kind Trauma Therapie

    Een interview met Marianne Went

    Pagina: 46-50

    Door: Femke van de Linde

    Dit artikel is eerder verschenen in EMDR Magazine 9 (2015), 28-30.

    De ontwikkeling van jonge kinderen speelt al gedurende de hele carrière van Marianne Went een rol. In de zeventiger jaren als leidster van een ‘laissez faire kresj’, later als afdelingshoofd in een medisch kinderdagverblijf (MKD), als medeoprichter van een groep van in hun ontwikkeling bedreigde kleuters en als coördinator van een vroegtijdig onderkenningsteam. Via de toepassing van EMDR belandde Marianne in het ‘traumacircuit’. Geïnspireerd door Carlijn de Roos ging ze aan de slag met EMDR bij jonge kinderen, met name die met preverbaal trauma. Omdat EMDR alleen onvoldoende effectief was, maakte Marianne de keuze om EMDR in te bedden in een psychotherapie. Zo ontstond de Ouder Kind Trauma Therapie (OKTT). Om het belang van deze specifieke toepassing van EMDR zichtbaar te maken, schrijft Marianne erover, geeft ze onderwijs en start ze binnenkort met onderzoek. Inmiddels gebruikt Marianne de kennis over preverbaal trauma bij jonge kinderen ook bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen. In dit artikel vertelt zij uitgebreid over OKTT en haar ervaringen.

    Dit hele artikel lezen?

    Koop deze editie of Log in

Deze editie helemaal lezen?

Het Tijdschrift Kinder- & Jeugdpsychotherapie is gratis voor leden,
niet-leden kunnen een enkele editie kopen voor € 10,00.

Bestel- of -   Login

Koop het tijdschrift